Medzi povinnú návštevu každého, kto miluje autá je nepochybne mekka Tatroviek a to múzeum TATRA Kopřivnice. Prinášam Vám prierez vystavených modelov z mojej návštevy, kde som sa vrátil po takmer 17-tich rokoch. Moje osobné dojmy a to, čo ma zaujalo si môžete pozrieť respektíve prečítať aj na facebook page: MilujemAuta.sk
Návšteva múzea TATRA – Kopřivnice mala pre mňa trochu nostalgický nádych. Bol som tam druhýkrát v živote a z prvej návštevy si pamätám fakt málo, presnejšie len, že sme sedeli v kinosále a dívali sa, ako TATRA láme stromy, ktoré mala pred sebou. Môj návrat asi po 17-tich rokoch, bol však o to vzrušujúcejší. Zo samotného centra Kopřivnice som bol sklamaný, až som mal niekedy pocit, že som sa vrátil v čase, ale poďme k tomu, kvôli čomu som prišiel.
Hneď pri vstupe Vás privíta jediný dochovalí kus (z dvoch vyrobených) Slovenskej strely. Na tú dobu (1936), až neuveriteľne pokroková a nebude sa Vám chcieť veriť, že kedysi sme boli tí, ktorí udávali trendy. Stav nebol 100%, ale o to viac autentický. Zaujímavosťou je napríklad, že v roku 1946 vozili účastníkov súdnych procesov v Norimbergu. Vyradené boli oba v roku 1952.
Po zaplatení vstupného som to zobral pekne od začiatku, čiže predajňa darčekových predmetov a výstava manželov Zátopkových, kde som sa úprimne moc dlho nezdržal. Ako prvá Vás privíta, na prvý pohľad úplne obyčajná 613-tka a to, že je pancierová zistíte, až keď sa pozriete na hrúbku skiel. Rešpekt. Nasledujú chronologicky zoradené automobily a množstvo fotiek, obrazov, významných osobností a modelov továrne. Pre mňa jedna z najzaujímavejších expozícií boli aerodynamické modely Tatry, ktorými sa preslávili po celom svete. Tu sa zamyslíte a položíte si otázku, prečo to tak všetko dopadlo (v osobných automobiloch) a pritom mala taký super začiatok …
Oproti nim zaujala T600 s karosériou od Sodomky (biely kabriolet), ktorá bola vystavená v roku 1949 na autosalóne v Ženeve a nemenej zaujímavá je aj história. Bola totiž darovaná k 70-tke J. V. Stalina. V roku 1976 bola opäť vrátená do Kopřivnice výmenou za T603.
Ďalej nasledoval prierez tvorby menej, či viac zaujímavými modelmi. Druhé poschodie bolo venované najmä športovým modelom. Klenot medzi nimi je závodná oranžová 603-ka, kategórie B5. Máte možnosť obdivovať jeden zo štyroch vyrobených kusov s výkonom 145 k s maximálkou 195km/h a „hybridnou“ spotrebou 25-30 litrov na sto. Určite neprehliadnete ani legendárnu Tatru 607-2, T605 či T601 Monte Carlo s dvojdverovou hliníkovou karosériou (117). Názov Monte Carlo nesie podľa známeho závodu, ktorého sa paradoxne nikdy nezúčastnila.
Múzeum ďalej ponúka T613 na všetky možné variácie + aj ich vylepšenia napríklad motor s turbom. Keď sme pri motoroch, tak nepochybne stojí za pozretie 18 valcový dinosuarí motor s objemu 22 238 cm3 a výkonu 220,5 kW (300 k). Podľa informácií mal byť tento „dinosaurus“ použitý aj do nemeckých tankov (Pz – III a Pz – IV. Do ťažkých tankov Panther G a Tiger II B mali byť dokonca montované dva).
Následne Vás čaká už posledná zastávka a to nákladno-expedičné TATRY. Medzi nimi nájdete legendárny TATRY napr. Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan), ktorá od roku 1987 do roku 1990 prešla 6 kontinentov, 67 krajín a najazdili okolo 200 000 km.
Za zmienku nepochybne stojí aj ďalšia TATRA 138 z Expedície Lambaréne. Osem študentov v roku 1968 s ňou prešlo za 256 dní cez 35 000 km. Cieľom výpravy bolo doviezť zdravotnícky materiál do známej nemocnice dr. Alberta Schweitzera v Lambaréne v Gabone. Medzi „expedičné“ TATRY patrí aj TATRA 805, kde posádka Zikmund & Hanzelka (každý na svojom vozidle) vyrazili do Ázie, Austrálie a Oceánie.
Na záver posledný vyrábaný osobný automobil zančky Tatra v Kopřivnci presnejšie TATRA T 700, ktorá sa vyrábala v rokoch 1996-1998.
Pre tých, ktorí milujú auta, je múzeum TATRA Kopřivnice nepochybne povinná zastávka. Nejde len o vystavované automobily, ale aj o spoznanie našej bohatej auto-histórie.
facebook page: MilujemAuta.sk
Daniel Hančík
Celá debata | RSS tejto debaty