Založ si blog

TATRA Kopřivnice

Medzi povinnú návštevu každého, kto miluje autá je nepochybne mekka Tatroviek a to múzeum TATRA Kopřivnice. Prinášam Vám prierez vystavených modelov z mojej návštevy, kde som sa vrátil po takmer 17-tich rokoch. Moje osobné dojmy a to, čo ma zaujalo si môžete pozrieť respektíve prečítať aj na facebook page: MilujemAuta.sk

Návšteva múzea TATRA – Kopřivnice mala pre mňa trochu nostalgický nádych. Bol som tam druhýkrát v živote a z prvej návštevy si pamätám fakt málo, presnejšie len, že sme sedeli v kinosále a dívali sa, ako TATRA láme stromy, ktoré mala pred sebou. Môj návrat asi po 17-tich rokoch, bol však o to vzrušujúcejší. Zo samotného centra Kopřivnice som bol sklamaný, až som mal niekedy pocit, že som sa vrátil v čase, ale poďme k tomu, kvôli čomu som prišiel.

Hneď pri vstupe Vás privíta jediný dochovalí kus (z dvoch vyrobených) Slovenskej strely. Na tú dobu (1936), až neuveriteľne pokroková a nebude sa Vám chcieť veriť, že kedysi sme boli tí, ktorí udávali trendy. Stav nebol 100%, ale o to viac autentický. Zaujímavosťou je napríklad, že v roku 1946 vozili účastníkov súdnych procesov v Norimbergu. Vyradené boli oba v roku 1952.

Slovenská strela

(viac foto)

Po zaplatení vstupného som to zobral pekne od začiatku, čiže predajňa darčekových predmetov a výstava manželov Zátopkových, kde som sa úprimne moc dlho nezdržal. Ako prvá Vás privíta, na prvý pohľad úplne obyčajná 613-tka a to, že je pancierová zistíte, až keď sa pozriete na hrúbku skiel. Rešpekt. Nasledujú chronologicky zoradené automobily a množstvo fotiek, obrazov, významných osobností a modelov továrne. Pre mňa jedna z najzaujímavejších expozícií boli aerodynamické modely Tatry, ktorými sa preslávili po celom svete. Tu sa zamyslíte a položíte si otázku, prečo to tak všetko dopadlo (v osobných automobiloch) a pritom mala taký super začiatok …

Aerodynamické modely Tatry

(viac foto)

Oproti nim zaujala T600 s karosériou od Sodomky (biely kabriolet), ktorá bola vystavená v roku 1949 na autosalóne v Ženeve a nemenej zaujímavá je aj história. Bola totiž darovaná k 70-tke J. V. Stalina. V roku 1976 bola opäť vrátená do Kopřivnice výmenou za T603.

Pohľad z "vtáčej prespektívy"

(viac foto)

Ďalej nasledoval prierez tvorby menej, či viac zaujímavými modelmi. Druhé poschodie bolo venované najmä športovým modelom. Klenot medzi nimi je závodná oranžová 603-ka, kategórie B5. Máte možnosť obdivovať jeden zo štyroch vyrobených kusov s výkonom 145 k s maximálkou 195km/h a „hybridnou“ spotrebou 25-30 litrov na sto. Určite neprehliadnete ani legendárnu Tatru 607-2, T605 či T601 Monte Carlo s dvojdverovou hliníkovou karosériou (117). Názov Monte Carlo nesie podľa známeho závodu, ktorého sa paradoxne nikdy nezúčastnila.

Závodná 603, kategórie B5

T601 Monte Carlo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(viac foto)

Múzeum ďalej ponúka T613 na všetky možné variácie + aj ich vylepšenia napríklad motor s turbom. Keď sme pri motoroch, tak nepochybne stojí za pozretie 18 valcový dinosuarí motor s objemu 22 238 cm3 a výkonu 220,5 kW (300 k). Podľa informácií mal byť tento „dinosaurus“ použitý aj do nemeckých tankov (Pz – III a Pz – IV. Do ťažkých tankov Panther G a Tiger II B mali byť dokonca montované dva).

18 valcový motor s objemu 22 238 cm3 a výkonu 300 k

(viac foto)

Následne Vás čaká už posledná zastávka a to nákladno-expedičné TATRY. Medzi nimi nájdete legendárny TATRY napr. Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan), ktorá od roku 1987 do roku 1990 prešla 6 kontinentov, 67 krajín a najazdili okolo 200 000 km.

Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan)

(viac foto)

Za zmienku nepochybne stojí aj ďalšia TATRA 138 z Expedície Lambaréne. Osem študentov v roku 1968 s ňou prešlo za 256 dní cez 35 000 km. Cieľom výpravy bolo doviezť zdravotnícky materiál do známej nemocnice dr. Alberta Schweitzera v Lambaréne v Gabone. Medzi „expedičné“ TATRY patrí aj TATRA 805, kde posádka Zikmund & Hanzelka (každý na svojom vozidle) vyrazili do Ázie, Austrálie a Oceánie.

TATRA 805

TATRA 138 z Expedície Lambaréne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(viac foto)

Na záver posledný vyrábaný osobný automobil zančky Tatra v Kopřivnci presnejšie TATRA T 700, ktorá sa vyrábala v rokoch 1996-1998.

TATRA T 700

(viac foto)

Pre tých, ktorí milujú auta, je múzeum TATRA Kopřivnice nepochybne povinná zastávka. Nejde len o vystavované automobily, ale aj o spoznanie našej bohatej auto-histórie.

facebook page: MilujemAuta.sk

Daniel Hančík

Brno Classic Grand Prix – HistoCUP 2013

13.05.2013

To, že mám rad autá a najmä tie staršie je asi z mojich blogov vidieť. Preto som si nemohol nechať ujsť akciu s názvom Brno Classic Grand Prix / HistoCUP. V sobotu ráno sadám v Žiline na známy žltý autobus a frčím do Žiliny. Úprimne, byť po niečo viac ako hodine v Trenčíne nie je bohviečo, ale skúsil som to. 13:30 vystupujem v Brne pri Hotely Grand, kde ma už [...]

Mercedes-Benz E 63 AMG S – prvá jazda

07.04.2013

Tri magické písmenka AMG v každom, kto sa aspoň trochu zaujíma o autá vzbudia rešpekt, obdiv a túžbu… Ja som dostal možnosť sa previezť na novom E-čku presnejšie na Mercedese-Benz E 63 AMG. Na úvod, trochu teórie. Tri písmená AMG asi pozná väčšina z nás, ale ktorí vedia aj čo znamená? A a M sú prvé písmená priezvisk zakladateľov Hansa Wernera Aufrechta [...]

Video – výlet s Rapidom za 130-tkou RS

10.03.2013

Tak ako ste mohli čítať resp. vidieť v mojom prechádzajúcom blogu s názvom Video úvod k prvej časti Škoda Rapid 1.6 TDI mali sme k dispozícií Škodu Rapid, ktorú nám zadarmo a bez nároku na honorár zapožičalo Autocentrum Minárik v Žiline, no a my sme ho jendoducho zobrali na výlet a natočili video… fb – MilujemAuta.skwww.milujemauta.sk V úvode by som rád [...]

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

Fico

Fico chce prešetriť prideľovanie spisov na Najvyššom súde. Prideľujú sa transparentne, kontrola bola arogantná, odpovedá Šikuta

24.04.2024 16:51, aktualizované: 17:25

Podľa šéfa Smeru je podozrivé, že najcitlivejšie veci pripadali senátu 5T sudcu Juraja Klimenta.

Rusko, Ukrajina, vojna, konflikt, Donbas

Omilostení zločinci páchajú v Rusku zverstvá. Brutálne vraždy a znásilnenia veteránov z frontu otriasli krajinou

24.04.2024 16:17

Bývalý vojak svoju obeť najskôr uškrtil a potom rozrezal jej telo na menšie časti, ktoré natlačil do dvojice kufrov. Ďalší brutálne zavraždil a znásilnil penzistku.

súdna rada výbor

Výbor odobril odvolanie členov súdnej rady, Mazák a Majerník to odmietajú

24.04.2024 15:20, aktualizované: 18:00

Koaliční poslanci odvolávanie odôvodňujú stratou dôvery a pochybnosťami o svedomitom výkone právomocí členov.

milujemautask

Všetko o minulosti, prítomnosti a budúcnosti a automobilizmu . . . Viac na fb stránke MilujemAuta.sk

Štatistiky blogu

Počet článkov: 16
Celková čítanosť: 75495x
Priemerná čítanosť článkov: 4718x

Autor blogu

Kategórie